Information till mäklare

Information till mäklare Brf Kungsbacken 11
Denna information riktar sig till mäklare som förmedlar bostadsrätter inom Bostadsrättsföreningen Kungsbacken 11.

Föreningen tillhandahåller inga ritningar utan vi hänvisar till Stadsbyggnadskontoret, Flemminggatan 4.

I mäklarbildens uppgivna ytor avser uppgift från föreningens ekonomiska plan.

Föreningen är tacksam för att informationen om lägenheter till salu avlägsnas från av föreningen ägda glasrutor inklusive tejprester som ofta blir kvar.

Föreningen
Brf Kungsbacken 11 bildades år 2000, då den ursprungliga föreningen Bf Eken upa konverterades från bostadsförening till bostadsrättsförening. BF Eken upa bildades i samband med bygget av fastigheten år 1911-1912 och tillhörde en av de äldsta föreningarna i Stockholm.

• Antal lägenheter - 27 stycken upplåtna med bostadsrätt
  • Antal hyreslokaler - 4 stycken, samtliga uthyrda
  • Marken - Föreningen äger marken
  • Uppvärmning - Fjärrvärme
  • Total bostadsrättsyta - 2.390 kvm
  • Total lokalyta - 500 kvm
  • Tvättstuga - I källaren med ingång från gård
  • Cykelförvaring - På gården under tak. Nås via Holländargatan 33 och Rådmansgatan 55.
  • Förråd - Till var lägenhet hör ett källarförråd. Avgränsas med stålgaller.

Bredband och tv
Fiber 1 Gbit via obligatoriskt tillägg om 200 kr/mån. Kabel-tv via Tele2.

Ekonomi
Föreningen har under flera år haft oförändrade årsavgifter. Goda lokalintäkter från fyra hyreslokaler står för drygt hälften av föreningens årsintäkter. Årsskiftet 2019/2020 höjdes avgiften med 3.26%. Årsskiftet 2022/2023 höjdes avgiften med 10% för att möta ökande kostnader.

Utförda renoveringar
2022 - Slutförande av reparation av stammar på Rådmansgatan 55.
2021 - Installation av fiber
2020 - Renovering av entré på Rådmansgatan 55 och Holländargatan 33, postboxar i entré. Säkerhetsdörrar för vissa lägenheter.
2007/2015 – Rörstambyte
2009 – elstigar, balkongbyggnation, fasadrenovering mot gård samt fönster
2006/2007 – Byggnation av vindsvåningar och upprustning av lokaler
1999/2006 – Takrenovering

Kommande/pågående underhåll
Stamspolning och genomgång/renovering av undermåliga fönster.

Handläggs av styrelsen digitalt via SBCs Mäklarservice.